Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 

                                    

                                                                              ЗАТВЕРДЖУЮ

 

                                                                  Директор  Матвіївської гімназії

 

                                                                  Чигиринської міської 

 

                                                                    ради Черкаської області

                                                                       _______________Малярчук Н.

                                       

                                                                        "_____" _____________ 2023р.

 

 

 

                       Освітня програма

               Матвіївської  гімназії

Чигиринської міської ради

Черкаської області

 

  на 2023-2024 навчальний рік

 

 

 

                                                         СХВАЛЕНО

                                     на засіданні педагогічної ради закладу

 

                                     від _31.08.2023    протокол №_4__

                                  

                                                                                                 

                                                  ЗМІСТ

 

МЕТА ОСВІТНЬОЇ  ПРОГРАМИ

 

РОЗДІЛ 1

Призначення закладу та засіб його реалізації

 

РОЗДІЛ 2

Опис "моделі" випускника школи

 

РОЗДІЛ 3

Цілі та задачі освітньої діяльності закладу

 

РОЗДІЛ 4

Навчальний план та його обґрунтування

4.1. Освітня програма початкової освіти  

4.2. Освітня програма 1-2 класів

4.3. Освітня програма 3-4 класів  

4.4. Перелік освітніх галузей для 3-4-х класів

4.5. Освітня програма базової середньої освіти  

                   

 

РОЗДІЛ 5

Особливості організації освітнього процесу  

 

РОЗДІЛ 6

Показники  (вимірники) реалізації освітньої програми

 

РОЗДІЛ 7

Програмно-методичне забезпечення освітньої програми

 

РОЗДІЛ 8

Опис   системи  внутрішнього   забезпечення  якості освіти

 

 

ДОДАТКИ

 

                                                  

                            МЕТА ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ:

-                реалізація предметного і  міжпредметного змісту навчання, що забезпечує розвиток здібностей дитини, становлення її як повноцінної, соціально активної, конкурентоздатної особистості, яка володіє ключовими компетентностями (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність.

-                забезпечення діяльнісної спрямованості навчання, яке передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практичну його спрямованість;

-                реалізацію в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньо предметних зв’язків;

-                наскрізних ліній, що є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів;

-                зосередження педагогічного колективу на цілеспрямованості, системності і єдності діяльності  в змісті освіти.

 

                Принципи реалізації освітньої програми:

-                     забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності;

-                     забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності;

-                     розвиток інклюзивного освітнього середовища;

-                     забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування;

-                     науковий характер освіти;

-                     цілісність і наступність системи освіти;

-                     прозорість і публічність прийняття та виконання управлінських рішень;

-                     відповідальність і підзвітність закладу освіти перед громадою;

-                     інтеграція з ринком праці;

-                     нерозривний зв’язок із світовою та національною історією, культурою, національними традиціями;

-                     свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, інших суб’єктів освітньої діяльності;

-                     гуманізм;

-                     демократизм;

-                     єдність навчання, виховання та розвитку;

-                     виховання патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій;

-                     формування усвідомленої потреби в дотриманні Конституції та законів України, нетерпимості до їх порушення;

-                     формування поваги до прав і свобод  людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, фізичного або психічного насильства, а також до дискримінації за будь-якими ознаками;

-                     формування громадянської культури та культури демократії;

-                     формування культури здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля;

-                     невтручання політичних партій в освітній процес;

-                     невтручання релігійних організацій в освітній процес (крім випадків, визначених Законом України «Про освіту»).

         При реалізації освітньої програми забезпечити:

- логічну послідовність вивчення предметів, що розкривається у відповідних    навчальних програмах;

рекомендовані форми організації освітнього процесу, серед яких основними  є різні типи уроку: формування компетентностей; розвитку компетентностей; перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей; корекції основних компетентностей; комбінований урок. Також рекомендованими формами організації освітнього процесу є екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо;

- використання в освітньому процесі сучасних інноваційних технологій, систем (методик) навчання;

- роботу з обдарованими дітьми.

 

          Здійснювати навчально-методичне забезпечення освітнього процесу, зокрема підручниками та навчальними посібниками, схваленими Міністерством освіти і науки України.

       Спрямувати освітній процес на задоволення потреб учнів у виборі програм навчання.

       Запроваджувати в освітній процес закладу сучасні технології навчання, зокрема: проектні, інформаційно-комунікаційні, критичного мислення, інтерактивні технології.

     Враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальні освітні потреби учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення  спрямувати  на  індивідуальну орієнтованість особистості та формування  її  всебічного  розвитку.

      Реалізувати навчання за наскрізними лініями через  організацію розвивального освітнього середовища, індивідуальну роботу,  позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.

 

                                           

 

 

 

 

 

 

                                             РОЗДІЛ 1

                       Призначення закладу та засіб його реалізації

 

        Призначення закладу полягає в наданні якісної  базової загальної освіти учасникам освітнього  процесу, забезпеченні їх всебічного розвитку, виховання і самореалізації особистості,  яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.

       Освітня програма, що реалізується в закладі, спрямована на: формування в учнів сучасної наукової картини світу; виховання працьовитості, любові до природи; розвиток в учнів національної самосвідомості; формування людини та громадянина, яка прагне вдосконалення  та перетворення суспільства; інтеграцію особистості в систему світової та національної культури; вирішення проблем, формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя в суспільстві; виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави; створення основи для усвідомленого  відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм; формування потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.

      Призначення закладу полягає в реалізації права дітей на здобуття якісної базової    середньої  освіти,    їх   фізичний,  розумовий       і духовний  розвиток,  соціальну  адаптацію  та  готовність  до  свідомого  життєвого  вибору,  самореалізації,  відповідальності  та  громадянської  активності.

       Основним      засобом    реалізації   призначення      закладу   освіти    є  здійснення    освітньої  діяльності відповідно до загальноосвітніх програм двох ступенів освіти:

       -початкова  освіта  тривалістю  чотири  роки,         передбачає    виконання    учнем    вимог    до   результатів  навчання,  визначених Державним стандартом початкової освіти;

      -базова середня освіта тривалістю п'ять років, передбачає  виконання   учнем  вимог  до   результатів  навчання,  визначених Державним стандартом базової середньої освіти.

      Досягнення мети діяльності закладу освіти забезпечується шляхом формування  ключових  компетентностей,       необхідних     кожній    сучасній    людині     для   успішної     життєдіяльності,  визначених Законом України «Про освіту»:

        - вільне володіння державною мовою;

        - здатність спілкуватися рідною та іноземними мовами;

         -  математична компетентність;

          - компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;

          - інноваційність;

         - екологічна компетентність;

         - інформаційно-комунікаційна компетентність;

          - навчання впродовж життя;

         - громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості,    рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних   прав і можливостей;

    - культурна компетентність;

    - підприємливість та фінансова грамотність;

    - інші компетентності, передбачені  Державним стандартом освіти.                        

      Усі  перелічені  компетентності  однаково  важливі  й  взаємопов’язані.  Кожну  з  них  учасники освітнього процесу  набувають під час вивчення різних предметів на всіх етапах освіти.

        Спільними   для   всіх   компетентностей       є   такі   вміння:   читання   з   розумінням,   уміння  висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно  обґрунтовувати  позицію,  творчість,  ініціативність,  вміння  конструктивно  керувати  емоціями, 

оцінювати   ризики,   приймати   рішення,   розв’язувати   проблеми,   здатність   співпрацювати   з  іншими людьми.

      Основним засобом реалізації призначення загальноосвітнього закладу є   виконання   учнем  вимог  до   результатів  навчання,  визначених Державним стандартом базової середньої освіти.

 

                                                РОЗДІЛ 2

                                 Опис "моделі" випускника школи

 

       Модель випускника Нової Української Школи – це необхідна основа для сміливих і успішних кроків у своє майбутнє. Всі інші здобутки у сфері компетентності може принести людині лише наполеглива цілеспрямована праця, бажання вчитися і ділитися досвідом з іншими.

       Випускник школи  має міцні базові знання і вміло користується ними. Знання та вміння отримані учнем тісно взаємопов’язані з його ціннісними орієнтирами. Набуті життєві компетентності випускник вміло використовує для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Він вміє критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, творити, вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення.

       Наш випускник – це передусім людина творча, з великим потенціалом саморозвитку та самореалізації, широким спектром особистості:  випускник школи  добре проінформована особистість; прагне до самоосвіти та вдосконалення;  готовий брати активну участь у суспільно-культурному житті громади, держави;  є свідомим громадянином, готовим відповідати за свої вчинки;  свідомо ставиться до свого здоров’я та довкілля; мислить креативно, використовуючи увесь свій творчий потенціал. Випускник компетентний у ставленні до життя — реалізує себе через самопізнання, саморозуміння та інтелектуальну культуру.

         Випускник початкових класів має знання, уміння та навички, передбачені стандартом початкової освіти. Він упевнений у собі, старанний, працелюбний, самостійний, дисциплінований, вмотивований на досягнення успіху, вміє слухати і чути, критично мислити і має почуття самоконтролю, навички навчальної діяльності, культуру поведінки і мови, основи особистої гігієни і здорового способу життя.        

       Випускник базової основної школи володіє певними якостями і вміннями на рівні вимог державних освітніх стандартів успішно засвоює загальноосвітні програми з усіх предметів шкільного навчального плану; має систему розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію, визначення головного); володіє основами комп’ютерної грамотності; знає свої громадянські права і вміє їх реалізувати;оцінює свою діяльність з погляду моральності та етичних цінностей; дотримується правил культури поведінки і спілкування; знає  і  поважає культуру України та інших народів;  поважає  свою  й  чужу  гідність,  права,  свободи  інших  людей;    дотримується  правил  культури  поведінки  і  спілкування;  має  почуття  соціальної    відповідальності;    веде здоровий спосіб життя; володіє  способами отримання інформації; прагне духовного і соціального добробуту готовий до форм і методів навчання, що використовуються у старших класах.   

      Наш випускник – свідомий громадянин і патріот своєї країни, готовий до сміливих і успішних кроків у майбутнє.

     

                                                    РОЗДІЛ 3

                                    Цілі та задачі освітньої діяльності закладу

 

       Враховуючи призначення  і місце гімназії  в   освітньому середовищі                заклад працює  над  досягненням таких основних цілей та задач:

    - задоволення потреб у здобутті базової  загальної середньої освіти на рівні державних стандартів;

  - різнобічний   розвиток   індивідуальності   дитини   на   основі   вивчення    

     і   врахування   її   особистісних здібностей, інтересів, потреб;

    -виховання морально, психічно і фізично здорового покоління;

    - формування  соціальної  і  громадянської  позиції,  високого  рівня  правової,  екологічної,   духовної, моральної культури;

    - розвиток       творчих     здібностей     учнів,   здатності    до   самостійного      отримання     та  застосування знань і навичок;

    - підтримка обдарованих дітей та молоді;

    -створення умов для професійного самовизначення.

 

            

 

 

 

 

                                             РОЗДІЛ 4

                       Навчальний план та його обґрунтування

       Основним  документом,  що  регулює  навчально-виховний  процес  у  гімназії,  є  робочий  навчальний   план,   що   складений   на   основі   Типових   навчальних   планів,   розроблених   та  затверджених  Міністерством  освіти  і  науки  України. Зміст навчального плану є механізмом реалізації змісту освіти  та одним із засобів формування "моделі" випускника кожного ступеня навчання. 

      Починаючи   з   І   ступеня,   в   закладі     функціонує   система     

індивідуальних консультацій, яка дозволяє зробити освітній простір              єдиним і таким, що тісно  пов'язує різні вікові етапи в навчанні різних      дисциплін.

      Мета   та   завдання   базової     середньої освіти      полягає   у   створенні   освітнього   простору   для  здійснення  самовизначення  учасників освітнього процесу  до  свідомого  вибору  профілю  подальшого  навчання .  Зміст  базової   середньої  освіти  створює  передумови  для  всебічного  розвитку  особистості  і  визначається  на  засадах  науковості  і  систематичності  знань,  їх  значущості  для  соціального  становлення людини.

      Гімназія  забезпечує  базову  загальну  середню  освіту,  що  разом  із  початковою  є  фундаментом  загальноосвітньої  підготовки,  формує  в  учнів  готовність  до  вибору  і  реалізації  шляхів подальшого здобуття освіти. Зміст освіти на цьому ступені  є  єдиним для всіх учнів.

       Детальний  розподіл  навчального  навантаження  на  тиждень  окреслено  у  навчальних  планів  відповідного рівня.

 

                            4.1. Освітня програма початкової освіти

 

        Освітня    програма     початкової    освіти   окреслює    підходи    до  організації   єдиного  комплексу  освітніх  компонентів  для  досягнення  учнями  обов’язкових  результатів  навчання,  визначених Державним стандартом початкової         освіти.

      Початкова освіта здобувається з шести років відповідно до Закону України «Про освіту».

      Програма  визначає  загальний  обсяг  навчального  навантаження  на  тиждень,  забезпечує  взаємозв’язок    предметів,  індивідуальних консультацій,  їх  інтеграцію  та  логічну  послідовність  вивчення.

      Початкова освіта має  2 цикли: перший цикл початкової освіти - адаптаційно-ігровий (1-2 роки навчання);

другий цикл початкової освіти - основний (3-4 роки навчання), що передбачає виконання учнем вимог до результатів навчання, визначених державним стандартом початкової освіти,  враховуючи вікові особливості  розвитку   та   потреби   дитини.  

Вимоги  до  результатів навчання   визначаються з  урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого  покладено ключові компетентності:

      1)   вільне   володіння   державною   мовою,   що   передбачає      уміння   усно   і   письмово  висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов  до  читання,  відчуття  краси  слова,  усвідомлення  ролі  мови  для  ефективного  спілкування  та  культурного  самовираження,  готовність  вживати  українську  мову  як  рідну  в  різних  життєвих  ситуаціях;

      2)  здатність  спілкуватися  рідною  (у  разі  відмінності  від  державної)  та  іноземними  мовами, що передбачає активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях,  зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості  висловлювання   іноземною   мовою,   спілкуватися   нею   у   відповідних   ситуаціях,   оволодіння  навичками міжкультурного спілкування;

     3)   математична   компетентність,   що   передбачає   виявлення   простих       математичних  залежностей  в  навколишньому  світі,  моделювання  процесів  та  ситуацій   із  застосуванням  математичних  відношень  та  вимірювань,  усвідомлення  ролі  математичних  знань  та  вмінь  в  особистому і суспільному житті людини;

     4)   компетентності  у  галузі  природничих  наук,  техніки  і  технологій,  що  передбачають  формування  допитливості,  прагнення  шукати  і  пропонувати  нові  ідеї,  самостійно  чи  в  групі  спостерігати   та   досліджувати,   формулювати   припущення   і      робити   висновки   на   основі  проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження;

      5)  інноваційність,   що   передбачає    відкритість   до  нових   ідей,  ініціювання    змін  у  близькому  середовищі  (клас,  заклад освіти,  громада  тощо),  формування  знань,  умінь,  ставлень,  що  є  основою  компетентнісного  підходу,  забезпечують  подальшу  здатність   успішно  навчатися,  провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах  гімназії;

     6)    екологічна   компетентність,    що   передбачає    усвідомлення    основи    екологічного  природокористування,       дотримання      правил     природоохоронної       поведінки,     ощадного використання природних                  ресурсів,     розуміючи     важливість       збереження  природи     для сталого розвитку суспільства;

      7)   інформаційно-комунікаційна  компетентність,  що  передбачає  опанування  основою  цифрової    грамотності    для   розвитку   і  спілкування,    здатність   безпечного    та  етичного  використання   засобів   інформаційно-комунікаційної       компетентності     у   навчанні  та   інших 

життєвих ситуаціях;

       8)  навчання   впродовж   життя,   що   передбачає   опанування   уміннями   і   навичками,   необхідними   для   подальшого   навчання,   організацію   власного   навчального   середовища,  отримання  нової  інформації  з  метою  застосування  її  для  оцінювання  навчальних  потреб, 

 визначення   власних   навчальних   цілей   та   способів   їх   досягнення,   навчання   працювати  самостійно  і  в групі;

      9)  громадянські    та   соціальні    компетентності,     пов’язані    з  ідеями    демократії,   справедливості,     рівності,   прав    людини,    добробуту     та   здорового     способу    життя,  усвідомленням  рівних  прав  і  можливостей,  що  передбачають  співпрацю  з  іншими  особами   для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб,  уміння   діяти   в   конфліктних   ситуаціях,   пов’язаних   з   різними   проявами   дискримінації,  цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України,  дбайливе  ставлення  до  власного  здоров’я  і  збереження  здоров’я  інших  людей,  дотримання  здорового способу життя;

       10)  культурна  компетентність,  що  передбачає  залучення  до  різних  видів  мистецької  творчості  (образотворче,  музичне  та  інші  види  мистецтв)  шляхом  розкриття  і  розвитку  природних здібностей, творчого вираження особистості;

       11)  підприємливість    та   фінансова    грамотність,    що   передбачають     ініціативність,   готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність   для  досягнення цілей, усвідомлення  етичних цінностей  ефективної  співпраці,  готовність до   втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень.

       Кількість    годин  тижневого навантаження  за додатком 1 Типової освітньої програми:

       для 1-х класах  - 23 години

       для 2-х класів –  25 годин 

       для 3-х класів –  26 годин

       для 4-х класів   - 26 годин.

   Так як наповнюваність класів  невелика, заклад  обрав   без  додаткових годин  для  2-го класу  - 24 години, для 4-го – 25 годин.

 

                                    4.2. Освітня програма 1-2 класів

        Освітню  програму  для  1-2  класів  закладів  загальної  середньої  освіти  розроблено   відповідно  до  Закону  України  «Про  освіту»,   у  відповідності  до  Державного  стандарту   початкової  освіти  (постанова  КМУ  від  21.02.2018  №  87        у  редакції  постанови  Кабінету  Міністрів  України  від  24.07.2019  р.  №  688)    та  Типової   освітньої  програми  для  закладів 

 загальної середньої освіти (1-2 класи), розробленої під керівництвом  Р.Б. Шияна,   затвердженою  наказом МОН України від 12. 08.2022

 № 743-22.

        У програмі визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання; коротко   вказано відповідний зміст кожного навчального предмета.

       Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:

 - мовно-літературна       -  включає    українську    мову    та  літературу,     

             іноземну    мову  (англійська); 

      -математична -          спрямована     на     формування математичної       та інших ключових компетентностей;

      -природнича  -  має  на  меті  формування  компетентностей  в  галузі  природничих  наук,  основи  наукового        світогляду,        становлення     відповідальної            природоохоронної    поведінки у навколишньому світі;

      -технологічна - формування компетентностей в галузі техніки і технологій, здатності до  зміни навколишнього світу засобами сучасних технологій; 

     -інформатична  -  формування  інформаційно-комунікаційної  компетентності,  здатності  до  розв’язання  проблем  з  використанням цифрових  пристроїв  для розвитку,  самовираження,  здобуття навичок безпечної діяльності в інформаційному суспільстві; 

     -соціальна і здоров’язбережувальна  - формування соціальної компетентності, активної  громадянської позиції, підприємливості, розвиток самостійності, застосування моделі здорової  та  безпечної  поведінки,  збереження  власного  здоров’я  та  здоров’я  інших; 

-громадянська  та історична – формування громадянської та інших компетентностей, готовності до змін шляхом  осмислення зв’язків між минулим і сучасним життям, активної громадянської позиції, набуття 

досвіду життя в соціумі з урахуванням демократичних принципів;

- мистецька   -  формування   цінностей   у   процесі   пізнання   мистецтва   та   художньо- творчого самовираження, поваги до національної та світової мистецької спадщини;

 -фізкультурна  -  формування  мотивації  до  занять  фізичною  культурою  і  спортом  для  забезпечення  гармонійного  фізичного  розвитку,  вдосконалення  життєво  необхідних  рухових  умінь та навичок.

    Мовно-літературна освітня галузь  реалізується через навчальний предмет «Українська мова. Буквар» (1 клас) і «Англійська мова», в 2 класі  - через навчальний предмет «Українська мова. Читання»  та навчальний предмет «Англійська  мова».

      Математична освітня галузь реалізується через предмет «Математика».

      Громадянська та історична, соціальна та здоров’язбережувальна, природнича, інформатична  освітні галузі  реалізуються  через інтегрований предмет «Я досліджую світ». 

      Мистецька галузь  - через   інтегрований   курс    «Мистецтво».     Фізкультурна   галузь   реалізується   через   предмет  «Фізична культура".

 

                                   4.3. Освітня програма 3-4 класів

 

       Освітня програма для 3-4 класів розроблена у відповідності до Державного стандарту  початкової  освіти  (постанова  КМУ  від  21.02.2018  №  87    у редакції  постанови  Кабінету   Міністрів  України  від  24.07.2019  р.  №  688),   відповідно   до  Типової  освітньої  програми  3-4 класи (наказ Міністерства освіти і науки України від 12. 08.2022  № 743-22)..

       Вона   визначає:  загальний  обсяг  навчального  навантаження,  орієнтовну  тривалість  і  можливі взаємозв’язки окремих предметів, їх   інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення, які  подані в рамках навчальних планів;  очікувані  результати  навчання  учнів;  рекомендовані  форми  організації  освітнього   процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

                 

                   4.4. Перелік освітніх галузей для 3-4-х класів

 

      Освітню   програму   для   3-4   класів   укладено   за   такими   освітніми   галузями:   мова   і  література, суспільствознавство, мистецтво, математика, природознавство, технології, здоров’я  і фізична культура.

      Освітня галузь "Мови і літератури"викладається  через окремі предмети "Українська мова  (мова і читання)", "Іноземна мова (Англійська)".

      Освітня    галузь   "Математика"      реалізуються     через   однойменний     окремий     предмет  "Математика"

      Громадянська та історична, соціальна та здоров’язбережувальна, природнича, реалізується  через інтегрований предмет «Я досліджую світ». 

      Інформатична - через предмет «Інформатика», мистецька галузь - через інтегрований курс  «Мистецтво».

Фізкультурна галузь реалізується через предмет «Фізична культура".

      Розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено в навчальному  плані початкової школи наведених у додатку 1 та 2.

 

                          4.5. Освітня програма базової середньої освіти

      Освітня    програма    для  5-6-го  класів    розроблена    на    виконання   Закону  України  «Про  освіту»  та  постанови Кабінету Міністрів України від  30.09.2020р. №  898 «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» відповідно до  Типової    освітньої    програми    закладів    загальної    середньої     освіти    ІІ    ступеня    (наказ  Міністерства  освіти  і  науки  України  від  19.02.2021  № 235).

      Освітня  галузь  "Мовно-літературна"  викладається    через  окремі  предмети  "Українська  мова", "Українська література, "Зарубіжна література", "Іноземна мова" (англійська).

      Математична      освітня    галузь    реалізуються     через   однойменний      окремий     предмет    "Математика."

      Освітня галузь "Природнича" реалізується через інтегрований курс "Пізнаємо природу" та «Географія».

      Освітня  галузь  "Соціальна  та  здоров’язбережувальна"  реалізується  через  інтегрований  предмет «Здоров’я, безпека та добробут» та предмет «Етика».

      Освітня галузь "Громадянська та історична" реалізується через предмет "Вступ до історії  України " (5 клас), «Історія України.Всесвітня історія» (6 клас).

      Інформатична - через предмет «Інформатика»; технологічна - через предмет "Технології",  мистецька  галузь  -  через  інтегрований  курс  «Мистецтво»,  фізкультурна  галузь  реалізується  через предмет "Фізична культура"

      Освітня    програма    для  7-9  класів  (базова    середня  освіта)    розроблена    на    виконання   Закону    України    «Про    освіту»    та    постанови  Кабінету  Міністрів  України  від  23  листопада  2011  року  №  1392  «Про    затвердження  Державного  стандарту  базової  та  повної  загальної  середньої  освіти»  відповідно  до  Типової    освітньої    програми    закладів    загальної    середньої   освіти  ІІ  ступеня  (наказ Міністерства  освіти  і  науки  України  від  20.04.2018  №  405).

      Освітня    програма    окреслює    організацію    закладом    єдиного    комплексу  освітніх   компонентів    для    досягнення    учнями      результатів    навчання,  визначених   Державним  стандартом  базової  загальної  середньої  освіти, визначає:  загальний   обсяг    навчального    навантаження,    очікувані    результати  навчання        учнів, рекомендовані   форми    організації    освітнього    процесу    та  інструменти  системи  внутрішнього  забезпечення  якості освіти, вимоги до осіб, які можуть  розпочати  навчання  за  цією  Типовою  освітньою   програмою.  Кількість годин  навчального  навантаження  для  учнів, в розрізі    7-9-х  класів   закладів  загальної середньої освіти складає:

          для 7-х класів –   (клас відсутній)

           для 8-х класів – 34,5 годин

           для 9-х класів – 36 годин.

      Детальний  розподіл  навчального  навантаження  на  тиждень  окреслює навчальний план  закладу,  який  дає  цілісне  уявлення  про  зміст  і  структуру  другого  рівня  освіти,  встановлює  погодинне співвідношення між окремими предметами за роками   навчання,  визначає  гранично  

допустиме      тижневе      навантаження      учнів.   Вони      охоплюють      інваріантну      складову,   сформовану  на  державному  рівні.      

      Збереження  здоров’я  дітей  належить  до  головних  завдань  гімназії.  Тому формування   навичок  здорового  способу  життя  та  безпечної  поведінки здійснюється не лише в рамках  предметів "Фізична культура" та "Основи здоров'я", а  інтегрується  у  змісті  всіх  предметів   інваріантної    складової  навчальних  планів.

    Змістове  наповнення  предмета  «Фізична  культура»  заклад  освіти  формує     відповідно    до    статево-вікових    особливостей  учнів,    їх    інтересів,   матеріально-технічної  бази  навчального  закладу та наявного кадрового забезпечення. 

      Гранична  наповнюваність  класів  та  тривалість  уроків  встановлюються відповідно до  Закону  України  «Про  загальну  середню  освіту».          

      Очікувані  результати  навчання  здобувачів  освіти,  відповідно  до    мети    та    загальних   цілей,  окреслених  у  Державному  стандарті,  визначено завдання  у  рамках  кожної  освітньої   галузі.  Результати  навчання  повинні  робити внесок у формування ключових компетентностей 

учнів.  Такі  ключові  компетентності,  як  уміння  вчитися,  ініціативність  і підприємливість,   екологічна  грамотність  і  здоровий  спосіб  життя,  соціальна  та громадянська  компетентності можуть    формуватися    відразу    засобами    усіх  предметів.    Виокремлення    в    навчальних   програмах  таких  наскрізних  ліній ключових   компетентностей  як   «Екологічна  безпека  й   сталий       розвиток»,     «Громадянська          відповідальність»,         «Здоров’я        і     безпека»,   «Підприємливість    і  фінансова  грамотність»  спрямоване  на  формування  в  учнів  здатності  застосовувати  знання  й  уміння  у  реальних  життєвих  ситуаціях.  Наскрізні  лінії  є  засобом 

інтеграції  ключових    і    загальнопредметних    компетентностей,    окремих    предметів    та  предметних    циклів;    їх    необхідно    враховувати    при    формуванні    шкільного  середовища. 

          Навчання  за  наскрізними  лініями  реалізується  насамперед  через:  організацію  навчального   середовища   —      зміст    та    цілі    наскрізних   тем    враховуються    при  формуванні    духовного,   соціального  і  фізичного  середовища  навчання;  окремі предмети  —               виходячи  із  наскрізних   тем  при  вивченні  предмета  проводяться відповідні  трактовки,  приклади  і  методи  навчання.  Роль  окремих  предметів  при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від  цілей  і  змісту  окремого  предмета  та   від    того,    наскільки    тісно    той    чи    інший  предметний    цикл    пов’язаний    із    конкретною   наскрізною  темою.   Необхідною        умовою      формування      компетентностей             є      діяльнісна  спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних  видів педагогічно   доцільної      активної       навчально-пізнавальної         діяльності,      а    також    практична     його  спрямованість. 

      Базова  середня  освіта  здобувається,  як  правило,  після  здобуття  початкової освіти. 

      Діти,    які    здобули    початкову    освіту,     на    1    вересня    поточного    навчального  року  мають розпочинати здобуття базової середньої освіти цього ж навчального року.                                                      

      Типову  освітню  програму  для 8-9 класів  укладено  за  такими  освітніми  галузями:  мови  і  літератури; суспільствознавство;  мистецтво;  математика;  природознавство;  технології;  здоров’я  і  фізична  культура.

      Навчальні  плани  основної  школи  передбачають  реалізацію  освітніх  галузей  Базового  навчального  плану  Державного  стандарту   через  окремі  предмети.  Освітня  галузь  «Мови  і  літератури»  у  навчальних  планах  реалізується  через  окремі  предмети  "Українська    мова",   "Українська  література",  "Іноземна  мова  (англійська)", «Зарубіжна  література». 

Освітня      галузь   «Мистецтво»    реалізується    через    предмет «Мистецтво»  у  8-9 класах.

       Детальний  розподіл  навчального  навантаження  на  тиждень  окреслено  в  навчальному  плані для 6-9 класів закладу освіти наведено у додатках 3,4.

                                                  

                                                      РОЗДІЛ 5

                              Організація освітнього процесу

       Заклад  освіти    працює    за   п’ятиденним     робочим     тижнем,     вихідні   дні   -  субота   і неділя. Початок занять - о 9год.

       Відповідно   до    Закону     України     ,,Про   освіту”    тривалість     уроку    в  1  класі  -  35  хвилин, в  2-4   класах  - 40  хвилин,      в 5-9-х – 45 хвилин.  

        Структура навчального року (тривалість навчальних занять, поділ на семестри  та режим  роботи)  встановлюються  закладом  освіти  у  межах  часу,  передбаченого  робочим  навчальним  планом,  за  погодженням  з  відділом  освіти,  культури,  молоді  та  спорту  Чигиринської  міської 

ради.

                      Структура  навчального року:

               І семестр –  з 01 вересня  по 29 грудня 2023 року

               ІІ семестр – з 15 січня    по   31 травня  2024 року

 Канікули:

осінні –  з  30 жовтня по 03 листопада 2023 року

зимові – з 1 січня  2024 року  по 12 січня 2024 року

 весняні – з 25 березня по 29 березня 2024 року

       Тривалість   канікул   протягом   навчального   року   не   повинна   становити   менш   як   30  календарних днів.

  Згідно   статті   10     Закону   України   ,,Про  повну загальну середню   освіту”   навчальний   рік   триває не менше 175 днів і закінчується  не пізніше 1 липня.  Відповідно до статті 12 Закону України «Про освіту» результати навчання здобувачів освіти на кожному рівні повної загальної середньої освіти оцінюються шляхом державної підсумкової атестації.

Державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та/або якості освіти.

       Зарахування,  відрахування  та  переведення  здобувачів  освіти  здійснюється  без  конкурсу  відповідно до території обслуговування у відповідності з Порядком зарахування, відрахування  та   переведення  учнів  до  державних  та  комунальних  закладів  освіти  для  здобуття  повної 

загальної  середньої  освіти,  затвердженого  наказом  Міністерства  освіти  і  науки  України  від  16.04.2018 року №367.

      Основними  формами  організації  освітнього  процесу  є  різні  типи уроків:  формування   компетентностей;    розвитку    компетентностей;  перевірки    та/або    оцінювання    досягнення   компетентностей;  корекції основних компетентностей; комбінований урок.

      Поряд з уроками, передбачені  екскурсії,  віртуальні  подорожі,  уроки –семінари,     квести,    інтерактивні    уроки    ( інтегровані уроки,  відео-уроки,   ділові  ігри    тощо).    Вибір    форм    і    методів    навчання    вчитель    визначає   самостійно,    забезпечуючи      досягнення     очікуваних     результатів,   зазначених     у  навчальних  програмах з предмету.                                                

      У      закладі         впроваджуються          інформаційно-комунікативні    технології.   Застосування    ІКТ     в    освітньому    процесі    базується    на  загальному    розумінні    зміни    ролі   інформації  та  принципах  інформаційної взаємодії в різних напрямках освітньої діяльності.  Це 

дозволяє  формувати  позитивну    мотивацію    учнів    до    навчальної    діяльності,    критичне          і   логічне   мислення,      вміння      приймати      рішення,      співпрацювати      в      команді,      бути  конкурентноздатними та впевненими особистостями.

       Робота закладу  спрямована  на  всебічне  підвищення  професійної  майстерності кожного  вчителя,  збагачення  і  розвиток  творчого  потенціалу  педагогічного  колективу,    досягнення   оптимальних  результатів  освіти,  виховання  і розвитку майбутнього громадянина.

      Педагогічні    інновації    -   результат    творчого    пошуку    оригінальних,  нестандартних  рішень різноманітних проблем.   Саме тому  інструментом  створення  якісно  нової  освіти  є   інноваційна  діяльність,  а  саме:  пошук  нових  моделей,  відхід  від  традиційних  методів  та 

впровадження    інновацій    в    освітній    процес,    що    сприяють    подоланню  консерватизму    і   виявленню  нових  творчих  можливостей  учителів.

                                                 РОЗДІЛ 6

                      Показники (вимірники) реалізації освітньої програми

      Рівень  реалізації  освітньої  програми  вивчається  шляхом  моніторингу  якості  проведення  навчальних  занять,  моніторингу  досягнення  учнями  результатів  навчання  (компетентностей);  проведення  контрольних  випробувань  учнів;  участі  учнів  гімназії  у  предметних  олімпіадах,    інтелектуальних  конкурсах  та  турнірах.

                                                 РОЗДІЛ 7

                     Програмно-методичне забезпечення освітньої програми

      Для  виконання  освітніх  програм  гімназії  на  2023/2024               навчальний  рік передбачено   використання  навчальних  програм  з   усіх    предметів    інваріантної    частини, затверджених  Міністерством  освіти  і  науки  України.

                                                 РОЗДІЛ 8

              Опис    системи  внутрішнього  забезпечення  якості освіти

      Система  внутрішнього  забезпечення  якості  складається  з  наступних компонентів:

      -  кадрове забезпечення освітньої діяльності;

      -  навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;

      -  матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;

      -  якість проведення навчальних занять;

      -  моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).

      Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:

      -  оновлення методичної бази освітньої діяльності;

      -  контроль  за   виконанням  навчальних  планів  та  освітньої  програми,  якістю знань,  вмінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;  

      -  моніторинг  та  оптимізація  соціально-психологічного  середовища  закладу освіти;

      -   створення    необхідних    умов      для    підвищення    фахового    кваліфікаційного  рівня  педагогічних працівників.

                                        

ТЕРМІН ДІЇ  освітньої програми  - 2023-2024 навчальний  рік

 

 

 

 

 

                                               Матвіївська гімназія

Чигиринської міської ради Черкаської області

 

вул. Шевченка, 25, с. Матвіївка, Чигиринський район, Черкаська обл., 20941,

 тел. 0(4730)95619, е-mail:matviivka_nvk@ukr.net            Код  ЄДРПОУ 26322899

 

Від_29.08.2023  № _____                   

на №_____     __ від_____

 

       

                        Контингент учнів на 2023-2024 н.р.

 

1клас   - 1 (сімейне навчання)

2-й       - 5 учнів

3-й      - 0

4-й      - 6 учнів

ВСЬОГО  1-4 класи

    Класів  - 2

    Учнів   - 12

 

5-й      - 0

6-й      - 6 учнів

7-й      - 0

8-й      - 4 учні

9-й      - 7 учнів

ВСЬОГО  5-9 класи

      Класів  - 2

      Учнів   - 17

 

ВСЬОГО  1-9 класи

      Класів  - 4

      Учнів   - 29 учнів 

 

 

 

                      .

 

 

 

 

                                                Державний стандарт початкової освіти (2018 р.)

                                                                    Типова освітня  програма, автор Шиян Р.Б,                  

                                                 наказ МОН від 12.08.2022 №743-22.

                                                 

Робочий навчальний план  Матвіївської гімназії на 2023-2024 н.р                  

                                                          (за додатком 1 Типової освітньої програми)

                                                                                               Для 1-го  2-го класів  

 

Навчальні    предмети

1кл.

2 кл.

Разом

 Українська мова

-

5

5

Іноземна мова

      -

3

3

 Математика

-

3

3

Я досліджую світ

-

8

8

Мистецтво

-

2

2

Фізична культура

-

3

3

Усього

-

21+3

 21+3

Додаткові години для вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять

-

-

-

Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня

-

22

 

Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу класів на групи) 

-

24

24

Всього  використовується

    -

24

     24

Всього фінансується

  -

24

    24

         

 

                   

                                              

                                                  Державний стандарт початкової освіти (2018 р.)

                                                                    Типова  освітня  програма, автор Шиян Р.Б.                                                                    

                                                наказ МОН від 12.08.2022 №743-22.

                                               

 Робочий    навчальний план  Матвіївської гімназії на 2023-2024 н.р.             

                                         (за додатком 1 Типової освітньої програми)

                                                                              Для 3 та 4-го класів  

 

Навчальні    предмети

3 кл.

4-й

Разом

 Українська мова

-

5

5

Іноземна мова

-

3

3

 Математика

-

4

4

Я досліджую світ

Інформатика

-

7

1

7

      1

Мистецтво

-

2

2

Фізична культура

-

3

3

Усього

-

   22+3

22+3

Додаткові години для вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять

-

 -

-

Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня

 -

23

 

Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу класів на групи) 

-

25

25

Всього  використовується

 - 

25

  25

Всього  фінансується

  -

25

  25

         

 

                      

 

                           Державний стандарт базової середньої освіти  (2020 р.)                                            

                                                                        Наказ МОНУ від 19.02.2021 № 235

 

                  Робочий навчальний план   Матвіївської гімназії 

                                      для   5-6 класів на   2023-2024 н.р.   

( Додаток 3 Типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти)                            

 

Освітні  галузі

 

 

 

Навчальні предмети

 

Кількість годин на тиждень

 

 

Разом

5-й

6-й

 

Мовно- 

літературна

Українська  мова

-

  4

4

Українська  літерат.

-

 2

2

Перша іноземна мова (англ)

-

3,5

3,5

Друга іноземна мова

-

-

-

Зарубіжна  література

-

1,5

1,5

Математична

Математика

 

-

5

5

Природнича

Інтегрований курс «Пізнаємо

природу»

-

2

2

Географія

-

2

2

Соціальна і здоров»я-збережувальна

Інтегрований курс «Здоров’я,

безпека та добробут»

-

1

1

Етика

-

0,5

0,5

Громадянська та історична

 Історії  України.

Всесвітня історія

 

-

2

2

Інформатична

Інформатика

 

-

1,5

1,5

Технологічна

Технології

 

-

2

2

Мистецька

Інтегрований курс «Мистецтво»

-

2

2

Фізична

 культура

Фізична  культура

-

3

3

     Разом  (без фізичної культури + фізична культура)

-

29+3

 

29+3

 

Гранично  допустиме  навчальне 

навантаження  на учня

-

31

 

Всього  використовується

-

32

32

             Всього  фінансується

-

32

32

             

                                                                                   

                                            

                   

                                                                                                     

                                                              Типова освітня програма закладів

                                                              загальної середньої освіти ІІ ступеня

                                                              Наказ МОН № 405 від 20.04.2018

 

           Робочий навчальний  план  Матвіївської гімназії на   2023-2024 н.р.         

                                                                           для 7-9 класів

                                                                                              (Таблиця №10)

 

Освітні  галузі

 

Навчальні предмети

 

 

 

7-й

 

 

 8-й

Інд.

 

 9-й

Разом

 

                Інваріантна складова

 

Мови  і 

літератури

Українська  мова

-

2

2

4

 

Українська  літерат.

-

2

2

4

 

Перша іноземна мова (англ)

-

2

2

4

 

Друга іноземна мова (нім.)

-

1,5

2

4

 

Зарубіжна  література

-

2

2

4

 

Суспільствознав-

ство

Історія  України

-

1,5

1,5

3

 

Всесвітня історія

-

1

1

2

 

Правознавство

-

-

1

1

 

Мистецтво

Музичне  мистецтво

-

-

-

-

 

Образотворче  мистецтво

-

-

-

-

 

Мистецтво

-

1

1

2

 

Математика

Математика

-

-

-

-

 

Алгебра

-

2

2

4

 

Геометрія

-

2

2

4

 

 

Природо-

знавство

Природознавство

-

-

-

-

 

Біологія

-

2

2

4

 

Географія

 

2

1,5

3,5

 

Фізика

-

2

3

5

 

Хімія

-

2

2

4

 

Технології

Трудове  навчання

-

1

1

2

 

Інформатика

-

2

2

4

 

Здоров’я  і 

фізична 

культура

Основи  здоров’я

-

1

1

2

 

Фізична  культура

-

3

3

6

 

     Разом  

-

29+

 3

31 +3

60+ 6

 

Гранично  допустиме  навчальне 

навантаження  на учня

-

33

33

 

 

            Всього  використовується

-

32

34

66

 

            Всього  фінансується

-

32

34

66